Pompy ciepła, fotowoltaika – rady dla konsumentów przed zawarciem umowy
Odnawialne źródła energii (OZE) to przyszłość, ale ich wybór i instalacja wymagają rozwagi. Wzrost popularności technologii takich jak pompy ciepła czy instalacje fotowoltaiczne przyciąga nie tylko rzetelnych dostawców, ale i nieuczciwych sprzedawców. Aby uniknąć kosztownych błędów, warto dobrze przygotować się do inwestycji, porównać oferty i świadomie podejmować decyzje.
Poniższe wskazówki pomogą Ci wybrać rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb, uchronić się przed nieuczciwymi praktykami handlowymi oraz zadbać o swoje prawa konsumenta. Pamiętaj – dobrze poinformowany konsument to bezpieczny konsument!
Dopasuj instalację OZE do swoich potrzeb i możliwości finansowych
- Niewłaściwie dobrana pompa ciepła zainstalowana w słabo izolowanym budynku może nie dogrzać pomieszczeń lub być bardzo droga w eksploatacji
- Pamiętaj, że pompa ciepła energię elektryczną do ogrzania domu zużywa zimą, kiedy instalacja fotowoltaiczna generuje najmniejsze ilości prądu
Porównaj oferty różnych dostawców
- Nieuczciwi sprzedawcy mogą znacznie zawyżać ceny w stosunku do cen rynkowych
Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania w relacjach z odwiedzającymi Cię przedstawicielami handlowymi
- Ulotki imitujące zawiadomienia urzędowe? Zapewnienia o współpracy z organami administracji państwowej? Zawsze sprawdzaj wiarygodność informacji
- Wyliczenia potencjalnych korzyści finansowych przedstawiane przez przedstawicieli handlowych mogą nie odpowiadać rzeczywistości
- Twój email może służyć do zawarcia umowy kredytowej - nigdy nie zgadzaj się na tworzenie dla Ciebie przez przedstawiciela handlowego konta poczty elektronicznej (email); nie pozwalaj, aby przedstawiciel obsługiwał Twoją pocztę elektroniczną lub Twój telefon
- Przekazanie kodów jednorazowych, które możesz otrzymać SMS-em w trakcie spotkania z przedstawicielem może spowodować, że zaciągniesz pożyczkę w znacznej wysokości
- Jeśli przedstawiciel handlowy wywiera presję, aby zawrzeć umowę już na pierwszym spotkaniu – bezpieczniej zakończyć spotkanie bez składania jakichkolwiek podpisów
! Przed podpisem umowy sprawdź, czy umowa bądź oferta będąca jej częścią zawiera:
- markę, model i moc wszystkich oferowanych komponentów instalacji
- zakres koniecznych prac instalacyjnych
- termin wykonania
- całkowitą cenę
- warunki gwarancji
- uprawnienie do odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa (lub na odległość – przez telefon, Internet)
! Zawsze dopilnuj, że otrzymasz swój egzemplarz umowy
Jeśli podpisałeś umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) - masz prawo w terminie 14 dni od zawarcia odstąpić od niej bez ponoszenia kosztów, a jeśli umowa dotyczy sprzedaży rzeczy (elementów instalacji) – termin na odstąpienie liczy się od dnia dostawy ostatniego elementu
- Wizyta przedstawiciela nie była umówiona? Możesz odstąpić od umowy w ciągu 30 dni
Nie spiesz się z decyzją i zwracaj uwagę, co podpisujesz. Niektóre zapisy w umowach mogą ograniczać Twoje prawa
- Żądanie rozpoczęcia wykonywania usługi przed upływem terminu na odstąpienie od umowy może wykluczyć możliwość odstąpienia od niej bez ponoszenia kosztów, nawet jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa
Przed zawarciem umowy na sprzedaż i montaż instalacji OZE:
- Powinieneś otrzymać niezbędną dokumentację techniczną charakteryzującą parametry pracy oferowanych urządzeń, np. ich efektywność energetyczną
- Wymagaj na piśmie od sprzedawcy przedstawienia wyników audytu przedmontażowego z rzetelną analizą efektywności pracy proponowanej instalacji po jej zamontowaniu (np. średnioroczna przewidywana ilość generowanej energii elektrycznej przez instalację fotowoltaiczna lub wiatrową, średnioroczne zużycie energii elektrycznej przez pompę ciepła itp.)
Źródło: uokik.gov.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wągrowcu udziela porad i informacji konsumentom zamieszkującym na terenie powiatu wągrowieckiego w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu przy ul. Kościuszki 15. Istnieje także możliwość uzyskania porady w sprawach konsumenckich telefonicznie pod numerem (67)26-80-516 lub e-mailowo pod adresem rzecznikkonsumenta@wagrowiec.pl